1. לקצרים בזמן - כל התורה בפוסט אחד!
  2. מבוא
  3. מהו מדד?
  4. פיאסקו ההשקעות המנוהלות (עתידי)
  5. מהן קרנות נאמנות?
  6. מדידת ביצועי תיק השקעות
  7. עקרונות בבניית תיק השקעות
  8. מה שמים בתוך התיק?
    • אבני הבניין של תיק השקעות (עתידי)
    • ארגז הכלים המנייתי המסונן (עתידי)
    • הרכבת פלח המניות המושלם
    • ארגז הכלים האגחי (עתידי)
    • נכסים משלימים (עתידי)
    • הבשורה האירית בשקלים (עתידי)
  9. שלבי הקמת התיק
  10. תיקים לדוגמא
  11. תחזוקת התיק
  12. לקריאה נוספת

בחירת ברוקר לניהול תיק השקעות: בנק מול בית השקעות ישראלי

12/05/2022 | 9 תגובות | 15 דקות קריאה

מי שרצונו לנהל בגפו תיק השקעות פסיבי בהתאם לכללים המנחים בספר זה, מעוניין בעצם לרכוש ניירות ערך מתוך המבחר הזמין לרכישה ועל סמך הקצאת הנכסים הנבחרת. ביצוע פעולה זו אפשרי דרך גוף המכונה "ברוקר" שהוא חבר בורסה שלו הרשאה לשגר את הפקודה מטעמכם בכדי שהנייר יזקף על שמכם.

הברוקרים שרשאים לשגר את פעולות הקניה והמכירה מטעמכם מציעים שירות המכונה "חשבון מסחר" המכונה גם "חשבון ברוקראז'". זוהי בעצם קופסא, שמאפשרת מילוי עצמי בניירות ערך כאוות נפשכם. שום דבר לא בא בחינם ועל השירות הזה תשלמו לברוקר, איך לא, דמי ניהול ועמלות. עם זאת, המהלך יהיה זול בסדר בגודל ביחס לניהול הכסף דרך קופת גמל להשקעה, פוליסת חיסכון וכיו"ב.

הרשימה המלאה של הברוקרים בארץ שמאפשרים את השירות כוללת את כל הבנקים המוכרים לכם (הפועלים, הבינלאומי, לאומי, דיסקונט, מזרחי, איגוד, ירושלים, מרכנתיל, יהב) וכן גופים שאינם בנקים (חש"בים) שכוללים מספר בתי השקעות: אקסלנס, מיטב דש, פסגות ו-IBI. את הרשימה המלאה תוכלו למצוא גם כאן, וזה מומלץ לוודא שהגוף שבו אתם מתכוונים לנהל את חשבון ניירות הערך שלכם מצוי ברשימה.

Responsive image

המטרה של הפוסט היא להשוות בין בנקים לבתי השקעות מבחינת ניהול תיק ההשקעות הפסיבי, לעמוד על היתרונות והחסרונות שיש לכל בחירה וגם לספק כללי אצבע בבחירה בהתאם למצבו של המשקיע. המטרה היא לא להטביע אתכם במספרים, אלא שבסופו של פוסט תצאו עם הבנה סבירה היכן כדאי לכם לנהל את התיק ולמה לשים לב בתהליך הבחירה.

הערה: אין כאן התעסקות על קוצו של יוד ויתכן שבבדיקה שלכם בפועל תגלו הבדלים מסוימים בעמלות. חשוב להבין את המהות, ולבחור טקטיקה ברת קיימא שנותנת דגש לאבנים הגדולות ולא להבדלים של תשלום חד פעמי של 1 ש"ח בעמלת מסחר. חיסכון הוא חשוב אך יש להבין שיש רף שמעבר אליו ההבדלים בטלים בשישים והדגש צריך להיות שירות ונוחות.

יש לשים לב שפוסט זה דן בברוקרים הישראלים ולא מתייחס לברוקרים זרים. למרות שהמטרה של פוסט זה אינה להשוות בין ברוקרים ישראלים לברוקרים זרים, למען שלמות הטקסט, יש לציין שקיימים מספר הבדלים. היתרונות של ברוקר ישראלי יכללו: אפשרות לקנות מגוון ניירות בשקלים ובכלל זה אגרות חוב ישראליות שלא ניתן לרכוש דרך ברוקר זר, העדר צורך בהמרת מט"ח כשרוכשים ניירות בשקלים, מיסוי על הרווח הריאלי על רוב מוחץ של ניירות שנקנים בשקלים (מיסוי זה מקל יותר ביחס לשיטות מיסוי של ניירות שנקובים במטבע חוץ), ניכוי מס במקור שמייתר כל אינטרקציה עם מס הכנסה (אלא אם רוצים לקזז הפסד מול רווח בין מספר חשבונות או לגלגל הפסד לשנה עוקבת). יש גם לציין שבשנים האחרונות נחנכו בארץ מוצרים מחקי מדד של חברות זרות שזמינים לרכישה בשקלים (של חברות בלאקרוק, אינבסקו, ליקסור) שהם בעלי איכות גבוהה מאוד והופכים את ההשקעה דרך ברוקר בארץ לעושת שכל אף יותר. מנגד, יש יתרונות לברוקר זר כדוגמת: עמלות זולות מאוד, יכולת למנף את התיק בצורה זולה ונוחה, אפשרות לשנות סדר מכירה (על הסיבה לעשות זאת פירטתי כאן).

כך או אחרת, למשקיע ממוצע, האפשרות לנהל את תיק ההשקעות דרך ברוקר ישראלי היא יותר מסבירה ובעיקר נוחה מאוד. לדעתי האישית, בחירה זו צריכה להיות ברירת המחדל למי שרוצה לנהל את התיק עם חיכוך מינימאלי.

ההבדלים במספרים


עלות שוטפת

מה זה? על עצם קיומו של התיק, הברוקר יגבה תשלום שוטף.

בנק - מקובל לגבות עלות המכונה "דמי משמרת" (או "דמי ניהול פיקדון ני"ע"), שאלו דמי ניהול שנגבים כאחוז מהתיק כולו. עלות זו לרוב תנוע באזור ה-0.2-0.3% לשנה. יש לשים לב שהבנקים יציינו את העלות כרבעונית וזה מבלבל מאוד שלא לומר מטעה. ניתן להפחית עלות זו בתלות בכושר המיקוח ובגודל התיק לכדי 0.1% ואף ל-0. מנגד, בתיקים קטנים גם 0.6% בשנה זו אפשרות קיימת.

בית השקעות - יגבו דמי טיפול קבועים על סך 10-19 ש"ח בחודש. בכדי להשוות לשיטת התמחור של הבנקים, חלקו את גובה דמי הטיפול השנתיים בגודלו של התיק. ככל שהתיק גדול יותר, עלות זאת נהיית זניחה והיתרון של בית השקעות עשוי להתחדד. דמי הטיפול האלו מתקזזים מעמלות המסחר באופן מלא. המשמעות שאם אתם משלמים 15 ש"ח בחודש וביצעתם פעולות מסחר בפחות מ-15 ש"ח אז לא תשלמו עליהן. לחלופין אם תבצעו פעולות מסחר ב-16 ש"ח אז לא תשלמו דמי טיפול. בתכנון נכון של הרכישות ניתן בעצם לא לשלם כלל עמלות מסחר.

מה המשמעות מבחינת המשקיע? מדובר כנראה בשיקול החשוב ביותר בבחירת הברוקר. שיטת התמחור של הבנק משחקת כאן לרעת הלקוח מאחר ודמי הניהול נגבים כאחוז מהתיק כולו. אפילו אחוז קטן יכול להסתכם בסכומי עתק בתיקים גדולים. מנגד, העמלה בבית ההשקעות היא קבועה והיא נהיית זניחה ככל שהתיק גדל. על פניו, יש כאן יתרון מובהק לבית השקעות. עם זאת, יש לציין שעם מיקוח מתאים ותיק בגודל משמעותי ניתן לשפר התנאים בבנק לכדי איפוס מוחלט של דמי המשמרת. הבעיה נעוצה בכך שההתנהלות מול הבנק דורשת "בקרה מתמדת", שכן לרוב התנאים הם לשנה בלבד.

עמלות מסחר בארץ

מה זה? בכל פעולת מסחר (קניה או מכירה) תשלמו עמלה חד פעמית שגובהה תלוי בגובה הרכישה שלכם.

בנק - עמלה שב-default תהיה באזור 0.2%-0.3%. דרך מיקוח ניתן להפחיתה עד כדי 0.1% שזה קרוב מאוד למה שניתן להשיג בבית השקעות. מינימום לפעולה יכול להיות גבוה עד כדי 25 ש"ח. זה משמעותי מאוד שכן עם עמלת מסחר של 0.1% כל פעולה שנמוכה מ-25,000 ש"ח תחויב במינימום הזה. דרך מיקוח ניתן לבטל המינימום כליל וכדאי מאוד לעשות זאת כדי להמנע מתשלומים גבוהים. לעיתים יכולים גם להציע לכם סכום fixed של כ-10 ש"ח שזה רע בסכומים נמוכים של רכישה ומעולה בסכומים גדולים (האיזון הוא בכ-10,000 ש"ח לרכישה).

בית השקעות - עמלת המסחר תנוע בטווחים של 0.07-0.09% בתלות בסוג הנייר. המינימום ינוע באזור 2-5 ש"ח לנייר.

מה המשמעות מבחינת המשקיע? מדובר באחת הקטגוריות החשובות שבבחירת הברוקר. אמנם מדובר בעלות שהיא שניה בחשיבותה לדמי הניהול/דמי המשמרת/דמי הטיפול (המינוח תלוי בגוף המנהל) מאחר והיא נגבית באופן חד פעמי במעמד הפעולה (קניה או מכירה). עם זאת, לאורך שנים העלות יכולה להצטבר לסכומים גדולים. כאן היתרון של בית השקעות הוא גורף וגם מיקוח עם הבנק לא יפחית העלות מתחת למה שמוצע בבית השקעות. עם זאת, דרך מיקוח ניתן להשיג בבנק עלות של 0.1% שהיא זהה למה שיש בבית השקעות. מי שיבחר להתמקח עם הבנק יצטרך להשקיע מאמץ גם בנושא המינימום שבאופן שערורייתי יכול להיות בגובה של יותר מ-20 ש"ח.

עמלות מסחר בחו"ל

מה זה? כנ"ל כמו סעיף קודם, רק לניירות שנסחרים בחו"ל.

בנק - עמלה מסחר של עד 0.4%, מינימום עד ל-25$ לפעולה (מטורף). דרך מיקוח או סקר שוק ניתן להפחית לעמלה של 0.1% ולמינימום של כ-5$. לעיתים יכולים גם להציע לכם סכום fixed של כ-10$ שזה פחות טוב בסכומים נמוכים של רכישה ומעולה בסכומים גדולים.

בית השקעות - יש הפרדה בין ארה"ב לשאר העולם. לרכישה בארה"ב תשלמו 1 סנט למניה ומינימום של 5-8$ (תלוי לעיתים במערכת המסחר שבה מתבצעת הפעולה). עבור רכישה בשאר העולם המחיר גבוה יותר. למשל, לרכישה באירופה (הרלוונטית מאוד לרוכשי קרנות איריות בבורסות לונדון, אמסטרדם וכו') תשלמו 0.15%-0.25% ו- 20-50 מינימום במטבע עיסקה (תלוי לעיתים במערכת המסחר). טיפ: שימוש במערכת חו"ל של בית ההשקעות כדוגמת Extrade באקסלנס תפחית עלויות באופן משמעותי.

מה המשמעות מבחינת המשקיע? מדובר באחד התחומים היותר מבלבלים ולא אחידים בבחירת הברוקר. מי שכוונתו לרכוש ניירות בבורסות חו"ל עדיף שיתן דגש מיוחד לנושא זה. ניתן להשיג תנאים אטרקטיביים אם נוקטים במשנה זהירות ותשומת לב.

מינימום לפתיחת תיק

מה זה? הסכום המינימאלי שידרש ע"י הברוקר בכדי להיות "כשירים" לפתיחת חשבון ברוקראז'.

בנק - אין מינימום וזו כנראה אחת החוזקות של האפשרות לפתוח תיק בבנק. ניתן להתחיל מכמה מאות שקלים בודדות. יש לשים לב שככל שהתיק קטן יותר, כושר המיקוח לדמי ניהול ועמלות מסחר יהיה קטן יותר. ככל שהצבירה תגדל, תשתפר היכולת להתמקח מול הבנק או שתיפתח האפשרות לנייד את הניירות לבית השקעות.

בית השקעות - הסכום המינימאלי לפתיחת חשבון מסחר יהיה כ-15,000-20,000 ש"ח. לעיתים יתכנו "מבצעים" במסגרתם רף הכניסה יופחת לכדי כ-10,000 ש"ח.

מה המשמעות מבחינת המשקיע? מדובר אולי במגבלה הקריטית ביותר עבור משקיעים בתחילת הדרך. לטעמי, דרך הפעולה הטבעית ביותר היא להתחיל להשקיע דרך הבנק וכאשר הצבירה גדלה לכדי כמה עשרות אלפי שקלים, לבצע "שופינג" במסגרתו לדרוש הפחתה של דמי ניהול ועמלות מסחר מהבנק או לנייד את ניירות הערך לבית השקעות. יש לשים לב שניוד אינו מהווה אירוע מס אך הוא כרוך בעמלה מסוימת.

משיכת כספים

מה זה? עלות העברת כסף מחשבון המסחר חזרה לחשבון הבנק.

בנק - לא רלוונטי. אחד היתרונות של בנק הוא הזמינות המיידית של הכסף עם מכירת ניירות הערך.

בית השקעות - ככלל מדובר בעלות זניחה עד לא קיימת. למשל להעברה בשקלים יוצע לכם פטור קבוע (מיטב דש) או כ-5 פעולות פטורות בשנה עם עלות של כ-22 ש"ח מעבר לזה (אקסלנס). במט"ח יוצע לכם כ-15$ (ניתן להמיר קודם לשקלים ואז להעביר בפטור).

מה המשמעות מבחינת המשקיע? יתרון מסוים לבנק שכן אין צורך להעביר לשום מקום לאחר מכירת הניירות. עם זאת, גם בבית השקעות מקבלים פטור פרט למקרים מסוימים של ריבוי משיכות (בתכנון נכון ניתן לבטל תמיד). לסיכום, לא באמת חיסרון לחובתו של בית השקעות.

עמלת אי ביצוע וביטול הוראה

מה זה? אם פעולת המסחר שלכם לא התבצעה מסיבה כלשהי או שהחלטתם לבטל אותה לאחר שיגור וטרם ביצוע, תדרשו לשלם עליה במקרים מסוימים.

בנק - עלול לגבות עמלה כזו, אם כי ניתן להשיג פטור.

בית השקעות - לא גובה בשום מצב.

העברת תיק

מה זה? מאסה נפשכם בברוקר ותרצו להעביר את הניירות לברוקר אחר? ניתן לנייד מבלי למכור את הניירות (וכך להמנע מאירוע מס), אך יש לזה עלות.

בנק - עמלה מפוקחת של 5 ש"ח בתוספת "החזר הוצאות". די עמום אך בפועל מדובר על כמה עשרות שקלים לתיק שלם של ניירות ישראליים (בניירות זרים יותר).

בית השקעות - העברה לברוקר בארץ עלויות לדוגמא הן: 99 ש"ח לשידור תיק מלא באקסלנס, או 20 ש"ח לנייר ו-150 מקסימום ב-IBI, בפסגות יפטרו אתכם. יש להיזהר מעלות שהיא אחוז מהתיק לפי עמלת ק/מ (כך נצפה במיטב דש) כי אם התיק הוא 1 מש"ח, יעלה 1000 ש"ח להעבירו. להעברה לברוקר בחו"ל תשלמו 10$ לסוג נייר בבתי השקעות, פרט למיטב דש שם תשלמו שוב לפי עמלת מכירה.

מה המשמעות מבחינת המשקיע? העלות היא חד פעמית ולרוב מדובר בעלות זניחה. מי שמנהל תיק בבנק מאחר ואין לו צבירה מספקת לבית השקעות, לא צריך לחשוש מהעמלה הזו. לכשיעביר לבית השקעות כבר לא תהיה סיבה מהותית להעביר שוב.

המרת מט"ח

מה זה? בכדי לרכוש ניירות ערך הנסחרים בבורסות זרות, תדרשו להמיר שקלים למטבע חוץ שבו נסחר הנייר המבוקש (למשל, הנייר VTI נסחר בדולרים). יש לפעולת ההמרה עלות.

בנק - כאוס גדול וחוסר שקיפות. העלות מורכבת מעמלה בגובה של כ-0.1% מהעיסקה ובנוסף גם מרווח מהשער בסך של כ-3 אגורות (סה"כ כ-1%). כדאי להתמקח בעיקר על העמלה באחוזים (ניתן לבטלה בחלק מהמקרים) ועוד יותר כדאי לא לבצע את הפעולה בבנק אלא בבית ההשקעות למי שכבר יש לו חשבון שם.

בית השקעות - העלות ברוב המקרים היא כ-2 אגורות מהשער (מכונה גם 200 פיפס), סה"כ כ-0.6% מהעיסקה. בהמרה גדולה ניתן לקבל הנחה של עד 50% (אגורה אחת מהשער). כדאי מאוד להתקשר לבית ההשקעות בכדי לבצע את ההמרה ולהשיג את ההנחה.

מה המשמעות מבחינת המשקיע? - יש לנקוט במשנה זהירות עם עלות זו מאחר והיא יכולה להיות משמעותית בסכומים גבוהים של המרה. תהיו כאן במיוחד עם האצבע על הדופק אם אתם בבנק.

כמה נקודות בכדי לתת פרספקטיבה נכונה להשוואה המספרית

בכדי לפרש נכון את המספרים יש להבין מספר נקודות:

  1. ההבדלים בין בתי ההשקעות בינם לבין עצמם קטנים מאוד עבור רוב העמלות. ההבדלים יסתכמו במספר שקלים לחודש בדמי הטיפול ובכמה שקלים בעמלות מסחר. אם גמלה בלבכם החלטה ללכת על בית השקעות, בחרו אחד על סמך שיקולים של שירות.

  2. ההבדלים בין הבנקים בינם לבין עצמם גדולים ואפילו ההבדלים בין הסניפים גדולים והיחס לכל לקוח הוא שונה. מרחב הטעות הוא גדול למדי כשמדובר בבנק. זה לא אומר בהכרח "אל תלכו על בנק", זה כן אומר שבבנק "תפקחו את העיניים ותפתחו את האזניים וכנסו לעובי הקורה של המוצע לכם".

  3. השיפור שניתן להשיג בבנק דרך מיקוח הוא עצום ולעיתים התנאים עשוים להתקרב לאלו של בית השקעות אם תיק ההשקעות גדול ואם אתם נחושים לקיים את איום העזיבה. מיקוח יכול להוריד את העלויות של דמי המשמרת עד 0 ואת עמלת המסחר לאזור ה-0.1%. זה תחרותי מאוד ביחס לבית השקעות. אבל יש לשים לב: שיפור התנאים תלוי ביכולת המיקוח וזו בתורה תלויה בגודל התיק, בבנק, אפילו בסניף. וחשוב אף יותר, ההטבה שתקבלו לרוב תהיה זמנית ותדרוש בקרה שנתית על הנעשה. יתכנו גם כוכביות והפתעות. הבנק יכול לפתות אתכם דרך הצעת תנאים בפער זניח ביחס לבית השקעות שיבחנו מחדש בכל שנה. קצת כמו המבצע: "חודש חינם ולאחר מכן 99.9". ב-default או אם תרדמו על המשמר הבנק יתחיל לגבות דמי משמרת כאחוז מהתיק. אם תהיו מספיק אגרסיביים, ערניים תוכלו למנוע זאת.

  4. הערכים נלקחו ממגוון מקורות ותחקירים של קוראים. בעוד יש שקיפות ואחידות של הנתונים בבתי השקעות, בבנקים הסיפור מורכב יותר והשונות גדולה. ניתן להגיב לפוסט במידה ויש אי דיוק זה או אחר. אתר של הבורסה עוקב אחר עמלות תעריפיות (לפני מיקוח) ועמלות ממוצעות (אלו שהלקוחות משיגים בפועל).

הבדלים שמעבר למספרים


תהליך פתיחת החשבון

אם אתם בבנק, כל שתדרשו לעשות זה לחתום על כמה דפים בכדי לפתוח את האפשרות למסחר בניירות ערך. כשהאפשרות תפתח עבורכם תוכלו להתחיל ולסחור באופן מיידי דרך אתר הבנק שלכם.
בבית השקעות התהליך ארוך יותר, כולל "שיחת הכר את הלקוח", חתימה על מסמכי הצטרפות באופן מקוון, שליחת צילומי תעודה מזהה, שאלון נוסף שמטרתו לוודא שאינכם עוסקים בפעילות לא חוקית, הפקדה ראשונית לחשבון בנק שתקבלו ושליחת אסמכתא בנידון במייל. רק בסיומו של כל התהליך הזה שיכול להימשך מספר ימים, תקבלו גישה למערכת המסחר.

הפקדת הכספים לחשבון

בבית השקעות תצטרכו עבור כל סכום שתרצו להשקיע, לבצע הפקדה לחשבון בנק של בית ההשקעות ולשלוח אסמכתא במייל או דרך אתר בית ההשקעות. הסכום יהיה זמן בדרך כלל למחרת מיום ההפקדה. בבנק, כמובן, אין את העניין הזה והסכום זמין לרכישת ניירות ערך ככל שיש לכם יתרת עו"ש מספקת.

מערכת המסחר

עבור מסחר בארץ, בתי ההשקעות רובם ככולם יציעו את מערכת ספארק בשם זה או אחר. למרות היותה של ספארק מיושנת, לרוב משקיע פסיבי לא יראה בכך חיסרון עקב מיעוט ובסיסיות הפעולות שהוא מבצע. מדריך מפורט למערכת ניתן למצוא כאן. למסחר בחו"ל תפתח עבורכם האפשרות לסחור דרך מערכת זרה דוגמת Extrade שמבוססת על אינטרקטיב ברוקרס. המסחר בבנק יהיה ויזואלי יותר בכל המקרים. לדעתי האישית, נוחות הפלטפורמה היא שיקול זניח עד לא קיים עבור משקיע פסיבי שמבצע פעולות ספורות בחודש. 3 פעולות בחודש סוער, גם הספארק האפרפר יעשה את העבודה בלי כל פגיעה בשגרת היום.

מיקום הכסף

בבית השקעות חשבון ניירות הערך שלכם מנותק מחשבון הבנק שלכם. יש בכך יתרון וחיסרון. היתרון הוא שהכסף רחוק מהעין ובתקופות סוערות כניסה שגרתית לחשבון הבנק לא תקפיץ אל מול עיניכם תמונה צבועה באדום. ככל שתראו פחות את התיק שלכם בתקופות גועשות, כך תשתפר היכולת שלכם להתמיד ולהמנע מביצוע פעולות אימפולסיביות. החיסרון הוא שבכדי להעביר את הכסף לבית השקעות ולהוציא אותו תדרשו לכמה קליקים במחשב וגם להמתנה של כיום עסקים.

הבנק, מנגד, מציע את הנוחות של ריכוז כל ההון שלכם תחת קורת גג אחת עם זמינות כסף מיידית לכשתמכרו יחידות של ניירות הערך שברשותכם. ריכוז מידע זה, כאמור, יכול להוות חיסרון עבור משקיעים שמאפשרים לירידות בשוק לחדור אליהם.

שירות

זו נקודה קצת טריקית. אנסה להכליל כך. עבור הלקוח המתוחכם, לדעתי אין עוררין שבית השקעות עדיף. לרוב למתוחכמים יהיו שאלות מתקדמות נוסח: "האם המיסוי על נייר X הוא על הרווח הריאלי?", "האם ניתן להמיר נייר של בלאקרוק בשקלים למקבילה בבורסת לונדון?". על שאלות אלו, הסבירות שתקבלו מענה בבית השקעות גבוהה יותר. מנגד, עבור הלקוחות המבוגרים שיותר, שפחות שוחים בחומר, יש יתרון מסוים ל"טאצ' האנושי" שיקבלו בסניף מיועץ ההשקעות, עליו הם סומכים ומהווה אוטוריטה מקצועית עבורם.

ריכוז היתרונות של כל גוף


יתרונות של בית השקעות

  1. מבנה עמלות אחיד ושקוף ביחס לבנק. כל בתי ההשקעות מדברים באותה שפה ואין אותיות קטנות. בבנק, מנגד, תתקלו בסעיפים שונים ומשונים ובעמימות לגבי חלק מהעמלות. יתכן ויקח לכם זמן לפענח אותם ולהשוות בצורה מושכלת.

  2. בבית השקעות, השגת התנאים לא תדרוש כמעט מיקוח מצדכם ולא כיתות רגליים. בבנק תאלצו להתחבב על הפקיד ואף להגיע פיזית לסניף.

  3. התנאים שתקבלו לא ישתנו ולא ידרשו כל ערנות מצדכם. עבור משקיע פסיבי שרוצה לצמצם חיכוך בהשקעתו זה יתרון גדול. בבנק, מנגד, חוסר ערנות עלולה להוביל להקפצה של דמי המשמרת ולהתבטא בגביה משמעותית ביותר.

  4. ניתוק של ניירות הערך מהבנק וזה חשוב למי שניתוק כזה יסייע לו להמנע מטעויות. בבנק הניירות מול העיניים וזה עלול להכשיל משקיעים "רגישים".

  5. שיטת התמחור של דמי הטיפול (המקבילה לדמי משמרת בבנק) מיטיבה עם הלקוח מאחר ומדובר בסכום קטן קבוע שלא משתנה בלי קשר להאם התיק 20,000 ש"ח או 3 מיליון ש"ח. ככל שהתיק גדל, העלות הזו באחוזים שואפת לאפס. בבנק, מנגד, דמי משמרת נגבים כאחוז מהתיק וסכום זה הולך ומתנפח ככל שהתיק גדל.

יתרונות הבנק

  1. מי שנמצא ביחסים טובים עם הבנק, וזו לא טרחה עבורו לעשות בקרה שנתית, יוכל ליהנות מתנאים מעולים שלא נופלים מבית השקעות ואף עולים עליהם במקרים של תיק גדול.

  2. ניתן להשקיע החל מסכום קטן מאוד. זאת בניגוד לבית השקעות שידרוש מכם הפקדה ראשונית של כ-20,000 ש"ח. בכל עת, תוכלו לנייד לברוקר אחר.

  3. מערכת מסחר ידידותית ומודרנית שמצמצמת את רמת החרדה של משקיע מתחיל.

  4. ריכוז במקום אחד של כל המידע שלכם.

  5. זמינות מיידית של הכסף לכשתמכרו את ניירות הערך. אמנם גם בבית השקעות לא מדובר בקבועי זמן ארוכים, אך יש כאן יתרון פסיכולוגי לבנק.

Responsive image

ואולי בכלל בנק ובית השקעות משלימים זה את זה?


משכל זה נאמר, ניתן לחשוב על דרך ביניים שמתבססת על ההבנה החשובה שניתן בכל עת לנייד ניירות ערך ללא אירוע מס מברוקר אחד לאחר בעבור עמלה של כמה עשרות שקלים. משקיע שאין ברשותו צבירה של 20,000 ש"ח יוכל להתחיל לנהל את התיק שלו בבנק בעבור דמי משמרת של כ-0.3% לשנה. מדובר בעלות שהיא פחות מ-180 ש"ח לשנה עבור תיק שקטן מ-60,000 ש"ח. לכשיגיע המשקיע לצבירה של 60,000 ש"ח (או לסכום אחר שממנו יגבו 180 ש"ח לשנה בתלות בדמי המשמרת בפועל) יוכל לנייד את התיק לבית השקעות. עלות העברה של תיק כזה תסתכם בכמה עשרות ש"ח (כ-30 ש"ח). מנקודה זו ואילך יוכל המשקיע להמשיך לנהל את התיק בבית השקעות בעלות קבועה של 180 ש"ח לשנה (15 ש"ח בחודש). ככל שהתיק יגדל דמי הטיפול יהפכו לאפסיים ביחס לתיק. למשל, עבור תיק בגובה 500 אש"ח, מדובר ב-0.04% בשנה!

אחרית דבר,


בחירת הברוקר היא החלטה חשובה. כחלק מתפיסת עולמו של משקיע פסיבי שלפיה יש לצמצם עלויות למינימום, חשוב לתת את הדעת בבחירה. עם זאת, ההחלטה פחות הרת גורל משנדמה. זו לא חתונה קתולית עקב היכולת לנייד ללא מס את ניירות הערך מברוקר אחד לאחר. יש לניוד אמנם עלות אך זו מסתכמת בכמה עשרות שקלים לתיק וזו אפשרות שמשאירה את הכוח בידיו של המשקיע.

גם יש לזכור, שבשרשרת קבלת ההחלטות בנוגע לתיק השקעות מדובר בהחלטה מסדר שני גם מהסיבה שצוינה קודם. כך או אחרת, לפני שנשאבים ל-over optimization, יש לזכור שעדיף להשקיע בעלות לא אופטימלית מאשר לא להשקיע.

הטבה בפתיחת חשבון מסחר לניהול תיק השקעות פסיבי ותמיכה באתר "עלילות זיק"

לפתיחת חשבון

אחת הדרכים הכי יעילות מבחינת דמי ניהול לפתיחת תיק השקעות היא בבית השקעות ישראלי. האפשרויות הקיימות כרגע הן: מיטב דש, אקסלנס, פסגות, IBI.

אני מנהל את חשבוני ב"אקסלנס" מזה כמה שנים, מרוצה מאוד מהשירות. בפרישה המוקדמת אממן את הוצאותיי מתיק זה.

אם תפתחו דרך הקישור חשבון מסחר תזכו להטבות הבאות:


  • שנתיים פטור מדמי טיפול חודשיים!

  • 100 ש"ח מתנה לחשבון המסחר.

  • עמלות מסחר זולות מאוד לניירות בשקלים: 0.07% לקרנות מחקות, קרנות סל, ומניות ישראליות. עמלת מינימום של 3 ש"ח.
    הערה: לא תקף לקרנות כספיות שאותן ניתן לקנות בבנק ללא עמלות.

  • רכישה בדולרים: 1 סנט ליחידה ומינימום 5$ לטרייד דרך מערכת Global Extrade. תקף גם לרכישה בדולרים של קרנות איריות בבורסת לונדון (הכי זול בארץ!). שימו לב כי דרך מערכת משולבת Extrade PRO העלות 6$, יש לבחור במעמד ההצטרפות את המערכת למסחר בחו"ל.

  • אחרי שנתיים, תשלמו את הגבוה בין 15 ש"ח ועמלות המסחר. ברוב המקרים מדובר ב-15 ש"ח בחודש.

  • 40 רכישות חינם בניירות קסם.

  • שני קורסי מסחר מתנה.

  • מינימום לפתיחת תיק: 20,000 ש"ח.


גילוי נאות: אם תצטרפו דרכי, גם אני אקבל תגמול. כל ההטבות על חשבון "אקסלנס".

אז, במידה וברצונכם לפתוח חשבון מסחר ב"אקסלנס" לניהול תיק ההשקעות הפסיבי שלכם, תוכלו לעשות זאת דרך הקישור שלי, לקבל תנאים מעולים ועל הדרך לתמוך בפעילות האתר "עלילות זיק".

mishka_durak, ilan.livne ו-3 נוספים אהבו את זה

רוצה לקבל התראות על פוסטים חדשים למייל? לחץ כאן

כתיבת תגובה לפוסט

9 תגובות

Zadik Zadok בתאריך 12/05/2022, 04:59

מה ההבדל ברכישת קרנות איריות בבורסת לונדון/אמסטרדם לרכישה מהארץ?

האם כאשר רוכשים למשל דרך Extrade בחול כפי שציינת כדרך להוזלת עלויות לא מבטל את הפשטות בברוקר ישראלי? כלומר טיפול במילים וכדומה, או שזה עדין נחשב ברוקר ישראלי חכל דבר וההבדל היחיד זה המרה למטח והרכישה בו?

זיק הולילנד הגיב לZadik Zadok בתאריך 12/05/2022, 05:08

קרן שנסחרת בשקלים בארץ, לא רואה היגיון בלקנות אותה בלונדון. חוץ מלהוסיף סרבול ועלויות של המרת מט"ח זה לא עושה הרבה. בנוסף רוב הקרנות האיריות בשקלים ממוסות על הרווח הריאלי (לא כולן, אך רובן), בניגוד לקרן שקונים בחו"ל שתמיד תהיה ממוסה לפי הצמדה למטבע. הרבה יותר משתלם כמובן שהמס הוא על רווח ריאלי (בקרוב פוסט עם פרטים על זה).

הסיבה היחידה לקנות איריות בחו"ל זה כאשר אין בשקלים מה שאתה רוצה. קרא עוד »

אסף בתאריך 29/05/2022, 20:49

היי זיק,

פוסט מעולה, תודה רבה!

נניח ויש ברשותך סכום מט"ח גדול בדולרים בחשבון בנק וברצונך לפתוח תיק השקעות פאסיבי פרטי.
האם במקרה כזה יש יתרון לברוקר זר היות והפעולות יהיו ישירות בדולרים שם? או שמא גם דרך ברוקר ישראלי, אין בעיה להשקיע פאסיבית דרך באלקרוק במחקי מדד (כמו S&P 500, ACWI) ולקנות בדולרים ישירות (המטרה לצמצם את כל עלויות המטח בייחוד שמדובר בסכום גדול).

בעיקר תוהה מה ההמלצה שלך להתנהל אם בסיס ההון קרא עוד »

זיק הולילנד הגיב לאסף בתאריך 30/05/2022, 04:42

היי,
דברים שיש לקחת בחשבון
- ראשית יש לשאול את עצמך מה המטרה של הכסף. אם המטרה שלו היא יום אחד להפוך לשקלים, אז בלאו הכי תדרש המרה ועל כן ניתן לשקול לבצע אותה כבר כעת לשקלים ולהשקיע במוצרים שקליים. אין יתרון בלדחות את ההמרה לעתיד.
- על חלק ניכר של המוצרים בשקלים המיסוי הוא על רווח ריאלי שצפוי להיות נוח יותר ממיסוי שצמוד למטבע כמו שיקרה במוצרים דולריים.
- ככלל, יש עדיפות קרא עוד »

שגיא בתאריך 04/09/2022, 18:39

היי זיק, אני רוצה לפתוח חשבון מסחר דרך הקישור שלך. האם ההטבה עוד קיימת והיכן אני רואה אותה באקסלנס?
שאלה שניה, איזה סוג חשבון עלי לבחור? Trader או Trader-pro?

זיק הולילנד הגיב לשגיא בתאריך 04/09/2022, 19:48

ההטבה עדיין קיימת. לאחר סיום הרישום דרך בקישור (אליו אתה מגיע דרך "זיק ממליץ" בסרגל הכלים) פונה אליך נציג באופן טלפוני ומעדכן את כל ההטבות לפי מה שמובטח. לשימושים בסיסיים של קניית קרנות סל מספיק טריידר רגיל.

אלכס בתאריך 24/12/2023, 17:57

״בהמרה גדולה ניתן לקבל הנחה של עד 50% (אגורה אחת מהשער). כדאי מאוד להתקשר לבית ההשקעות בכדי לבצע את ההמרה ולהשיג את ההנחה.״

מה נחשב להמרה גדולה (לפחות כסדר גודל)?

toshik בתאריך 03/05/2024, 16:06

כתבה מדהימה
אחת הטובות ביותר שנתקלתי.
אז תודה לך קודם כל.
מה שהפריע לי עם אקסלנס זה שהם לא מפרטים לך באמת את כל העלויות
אני אתן לך דוגמה לעלות נסתרת שהם מחביאים, ואני לא יודע אם יש עוד כאלה.

האם בדקת למשל לגבי קרן כספית, שכידוע היא חינמית לחלוטין בבנקים, וזאת ע"פ חוקי בנק ישראל.
כשיש לך עודף מזומן לפרק זמן מסוים אתה קונה קרן כספית בחינם לגמרי
במקום שישכב בעו"ש, ומוכר אותה קרא עוד »

זיק הולילנד הגיב לtoshik בתאריך 03/05/2024, 16:50

קרן כספית זה המוצר היחיד שעדיף לקנות אותו בבנק ולא באקסלנס. באקסלנס זה יעלה 16 ש"ח לפעולה מאחר וזו קרן נאמנות אקטיבית. אבל גם ככה קרן כספית נוח להחזיק בבנק כדי שהכסף יהיה זמין מיידית.

עוד תכנים ברשתות החברתיות

המקום לשאלות שלכם וללימוד משאלות של אחרים הוא בקבוצת הפייסבוק הייחודית צועדים עם זיק לחופש כלכלי.

בדף הפייסבוק האישי עלילות זיק אני משתף סיפורים קצרים על השקעות ועל המסע לפרישה מוקדמת.

מי שבקטע של ציוצים, יכול לעקוב אחריי בטוויטר.